Filistinli hattat, camilerin içini tezyin ediyorQais Omar Darwesh Omar,Halime Afra Aksoy- Filistinli hattat Adil Fevzi Avde: - "Uzun saatler boyunca hiç sikilmadan ya da yorulmadan çalisabilirim. Uzun çalisma saatlerinden hatta günler sonra sonucu gördügümde çok sey basarmis hissediyorum"
RAMALLAH (AA) - KAYS EBU SEMRA - Filistinli ödüllü hattat Adil Fevzi Avde, yazdigi hatlarla camilerin içini adeta tabloya dönüstürüyor.
Hat sanatinda çesitli dallarda ödülleri bulunan 45 yasindaki Avde, AA muhabirine, bu sanata baslama hikayesini, hatta olan tutkusunu ve yaptigi çalismalari anlatti.
Avde, hat sanatina ilgisinin henüz 13 yasindayken basladigini, bu alandaki kitaplari okuyarak bilgisini artirmaya çalistigini ve bu baglamda Misir, Suriye, Irak ve Türkiye'deki önemli hattatlarin kitaplarini inceledigini aktardi.
Daha sonra Nablus'taki Arap Hat Evi'nde derslere basladigini, Bagdat'ta Irakli önemli hocalardan dersler aldigini dile getiren Avde, o günden bu yana devam ettirdigi çalismalariyla bugün Filistin'deki pek çok caminin iç duvarlarini kalem isiyle süsledigini ifade etti.
Çalismalarinin uzun saatlerini almasina ragmen bir yandan da hat dersleri vermeyi ihmal etmeyen Avde, son yillarda yaklasik 300 ögrenciyi mezun ettigini belirtti.
- Arap hatti ile Osmanli çizimini harmanliyor
Avde, son olarak Ramallah'in batisinda yer alan Rantis Köyü'ndeki caminin tezyinatini tamamladigini söyledi.
Filistinli hattat, yaklasik bir ay süren araliksiz çalismalari neticesinde caminin iç duvarlarini Kur'an-i Kerim'den ayetler ve geleneksel Islam sanatlarina ait desenlerle süsledigini anlatti.
Kalem isinde daha çok turkuaz, yesil, kimyon gibi geleneksel renkleri tercih ettigini belirten Avde, Arap hatti ile Osmanli çizimini harmanladigini ve bu ikisinin bir tür "ikiz kardes" oldugunu dile getirdi.
Avde, Nablus'un Huvvara beldesinde bulunan evini de yaptigi islerle süsledigini ifade etti.
- "Dikkat ve tutku gerekiyor"
Hat sanatiyla 20 yildan fazladir mesgul olduguna isaret eden Avde, yaptigi isin dikkat ve uzun saatler çalisma gerektirdigini, en önemlisinin de tutku ve çalisma sevgisi oldugunu vurguladi.
Avde, çalismanin kendi içerisinde bir dinamigi oldugunu; elindeki eseri bitirene kadar devam etmesi için kendisini motive ettigini dile getirdi.
Filistinli hattat, isini hem cani gönülden, muhabbetle yaptigini hem de ailesinin maisetini de buradan kazandigini ifade etti.
"Uzun saatler boyunca hiç sikilmadan ya da yorulmadan çalisabilirim." diyen Avde, "Uzun çalisma saatlerinden hatta günler sonra sonucu gördügümde çok sey basarmis hissediyorum." ifadelerini kullandi.
Avde, teknoloji ne kadar gelisirse gelissin hattin degerini korudugunu ve koruyacagini belirterek, "Elle yazinin kendine has bir ruhu var. Günümüzde bilgisayarin yazdigi yazilar da ise bu ruh yok." dedi.
- Aldigi ödüller
Avde, hat alanindaki müsabakalarda çesitli ödüller de aldi.
Islam Isbirligi Teskilatina bagli Islam Tarih, Sanat ve Kültür Arastirma Merkezi (IRCICA) tarafindan 2001, 2004 ve 2007 yillarinda düzenlenen yarismalara katilan Avde, bu yarismalarda "rika" ve "celi divani" dallarinda mansiyon ödülü aldi.
Filistinli hattat ayrica Birlesik Arap Emirlikleri'nin Dubai kentinde düzenlenen ve pek çok hattatin yer aldigi fuarlara katildi.
Dubai'de 2016 yilinda düzenlenen Ramazan Forumu yarismasinda "sülüs, nesih ve muhakkak hatlari" dallarinda dereceye giren Avde, ayrica Islam dünyasinin en büyük Kur'an-i Kerim'inin yazim çalismalarinda da yer aldi.
Avde, isgal altindaki Bati Seria'da bulunan yüzlerce camide çalismalar yaptigini söyledi. Filistinli hattat, Arap dünyasindaki camiler için de tasarimlar yaptigini belirtti.
- Filistinli hattat farkli sanat dallariyla da ilgileniyor
Hat sanatina meylinin Kur'an-i Kerim'e olan muhabbetinden kaynaklandigini, ayrica hafiz oldugunu aktaran Avde, Kur'an-i Kerim'i ezbere bilmesinin yaptigi isi de besledigini dile getirdi.
Sesi de oldukça güzel olan Avde, zaman zaman camide ya da çesitli toplantilarda Kur'an-i Kerim tilaveti yaptigini ya da ilahiler söyledigini anlatti.
Filistinli hattat Avde ayrica ud ve gitar da çaldigini sözlerine ekledi.